Beheer je categorieën

Categorieën vormen de basis om structuur te brengen in je financiën. Door onderscheid te maken tussen hoofd- en subcategorieën krijg je een hiërarchische indeling waar je makkelijk transacties kunt indelen en terugvinden. De hoofd categorieën zijn niet aan te passen of te verwijderen. Wel kun je ze uitschakelen als je ze niet wilt gebruiken. De hoofdcategorie en de bijbehorende subcategorie worden dan niet meegenomen in de applicatie.

Hoofdcategorie toevoegen

  1. Klik op AP_Gebruiker.
  2. Klik op "Instellingen".
  3. Klik op het tabblad "Categorieën".

    AP_Cat_01

Categorie toevoegen

  1. Klik op "Categorie toevoegen".
  2. Geef de omschrijving van de nieuwe categorie in.

    AP_Cat_02

  3. Klik op "Toevoegen".

Categorie uitschakelen

Wanneer je een categorie uitschakelt, dan neem je alle transacties van de uitgeschakelde categorie niet meer mee in overzichten en budgetten.

  1. Klik op "Uitschakelen" op de regel van de uit te schakelen categorie.

    Als "Uitschakelen" niet verschijnt klik je éénmaal op de uit te schakelen categorie.

    AP_Cat_04

  2. Klik op "Ja".

    Op het scherm wordt de categorie lichtgrijs weergegeven met de melding (uitgeschakeld).

    AP_Cat_05

    Op de overzichtspagina wordt aan de uitgeschakelde categorie de tekst (uitgeschakeld) toegevoegd.

Subcategorieën

Onder elke hoofdcategorie zitten subcategorieën. Transacties categoriseer je onder een subcategorie. Bij importeren gebeurt dit automatisch. Let dus op bij het wijzigen van de naam van een subcategorie of het verwijderen van een subcategorie. Hierdoor kunnen transacties niet meer automatisch gecategoriseerd worden of worden ze in uw ogen onder een verkeerde categorie geplaatst. Om deze reden staat de originele categorie vermeld bij het bewerken van de categorie zodat u altijd ziet waarop er gecategoriseerd wordt bij de import. Om de subcategorieën te bekijken klik je op het pijltje vóór de categorie. In het voorbeeld hieronder staan de subcategorieën van de categorie Wonen. AP_Cat_08

Subcategorie toevoegen

  1. Klik op "Subcategorie toevoegen".
  2. Vul bij "Subcategorie:" de omschrijving in.
  3. Selecteer bij "Onder de categorie:" een van de aanwezige categorieën.
  4. Maak vervolgens de keuze of de subcategorie een "vaste" of "variabele" kosten is, of valt onder "inkomen".
  5. Klik op "Toevoegen".

Subcategorie wijzigen

  1. Klik op "Wijzigen" op de regel van te wijzigen subcategorie.

    Als "Wijzigen" niet verschijnt klik je éénmaal op de te wijzigen subcategorie.

  2. Wijzig de getoonde velden naar behoefte.

    AP_Cat_10

  3. Klik op "Wijzigen".

Subcategorie uitschakelen

Een uitgeschakelde subcategorie wordt niet meer in overzichten e.d. opgenomen.

  1. Klik op "Uitschakelen" op de regel van de uit te schakelen subcategorie.

    Als "Uitschakelen" niet verschijnt klik je éénmaal op de uit te schakelen subcategorie.

    AP_Cat_11

  2. Klik op "Ja".

    Op het scherm wordt de categorie lichtgrijs weergegeven met de melding (uitgeschakeld).

Subcategorie verwijderen

Is een subcategorie overbodig geworden? Dan is het tijd om deze te verwijderen.

  1. Klik op "Verwijderen" op de regel van de te verwijderen subcategorie.

    Als "Verwijderen" niet verschijnt klik je éénmaal op de te verwijderen subcategorie.

    Als er geen transacties aanwezig zijn, is stap 2 niet van toepassing.

  2. De transacties die je onder de subcategorie had opgenomen kun je nu verplaatsen naar een andere subcategorie:

    AP_Cat_14

    Maak je keuze....

    AP_Cat_15

  3. Klik op "Verwijderen".