Budget instellen

In MijnGeldzaken Huishoudboekje kun je een budget in een maand invoeren, het budget geldt dan automatisch voor alle maanden van het jaar. In MijnGeldzaken Huishoudboekje Plus kun je voor iedere maand een apart budget invoeren. Meer werk, maar ook nauwkeuriger.

Voorbeeld: In de maand maart geef je in MijnGeldzaken Huishoudboekje een budget voor inkomsten in van € 2000,00. Alle maanden in het jaar hebben € 2000,00 als gebudgetteerde inkomsten.
Als je een gebruiker van MijnGeldzaken Huishoudboekje Plus bent, kun je voor iedere maand een budget van € 2000,00 invoeren, maar voor mei geef je € 3500,00 in. Voilá, in mei is het vakantiegeld ook gebudgetteerd.

  1. Klik op "Budgetten".
  2. Klik op "Instellen".

    AP_Plan_Instel_01

  3. Het budgetinstelscherm verschijnt.

    AP_Plan_Instel_02

  4. Klik op ► vóór een categorie.

    Alle subcategorieën worden zichtbaar.

    AP_Plan_Instel_03

    Gebruikers van MijnGeldzaken Huishoudboekje Plus kunnen dus per maand een budget invoeren, gebruikers van de gratis versie van MijnGeldzaken Huishoudboekje kunnen alleen de huidige maand van het geselecteerde jaar invullen.

  5. Je kunt nu de blauwe velden invullen of wijzigen. Dat zijn in principe alle subcategorieën. Je kunt alleen een budget voor een categorie invullen als alle subcategorieën in het geselecteerde jaar van de desbetreffende categorie niet ingevuld zijn.

    Als je een budget voor een categorie invult, dan wordt dit budget verwijderd zodra je een budget voor een subcategorie van dit budget invoert. Jouw budget voor de categorie "Kleding" van € 100 in januari wordt dus verwijderd als je in december in de subcategorie "Schoenen" een budget invult.

    Let er op dat je de budgetten voor ontvangsten zonder teken invult, alle budgetten voor uitgaven moeten voorafgegaan worden door een minteken. Dit stemt overeen met de presentatie van de transacties in MijnGeldzaken Huishoudboekje.

    Zodra je een budget hebt ingevoerd, wordt het veld oranje. Dit betekent dat dit veld is gewijzigd, maar nog niet is opgeslagen.

  6. Klik op "Bewaar".

    AP_Plan_Instel_04

    Deze knop verschijnt zodra je minimaal één budget hebt ingevoerd.

    Je budgetten worden nu opgeslagen.

  7. Als je tijdens het invullen van je budgetten iets anders wilt gaan doen, of als je sessie door het verstrijken van de tijd is afgebroken, wordt uit voorzorg eveneens een vraag gesteld:

    AP_Plan_Instel_05

Naast de mogelijkheden voor handmatig invoeren heb je nog de beschikking over de knop AP_Plan_Instel_06. Met deze knop kun je eenvoudig je budgetten bewerken, waarna je handmatig je budgetten kunt corrigeren.

  1. Klik op AP_Plan_Instel_06.

    Je hebt de beschikking over 3 mogelijkheden om je budget te berekenen en 1 mogelijkheid om in één keer alle budgetten te wissen.

Hoe komt MijnGeldzaken Huishoudboekje aan de gemiddelden?

Berekening gemiddelden

Wanneer je gebruik maakt van MijnGeldzaken Huishoudboekje, dan wordt er voor jou berekend wat je gemiddeld per categorie/subcategorie uitgeeft. Dit wordt gedaan wanneer je een nieuwe rekening toevoegt. Ook na het bijwerken van (een van) je rekening(en) wordt het gemiddelde berekend. Je gemiddelde wordt dus niet opnieuw berekend wanneer je een transactie aan een andere categorie toewijst.

De datum waarop het gemiddelde berekend wordt is voor iedereen anders. Aangezien er een redelijk complexe berekening uitgevoerd wordt om je gemiddelden te bepalen is er voor gekozen dit niet na iedere wijziging opnieuw te doen.

Budgetten automatisch berekenen

Wanneer je er voor kiest om je budgetten te laten berekenen, dan kijkt MijnGeldzaken Huishoudboekje naar je transacties van de laatste 6 afgesloten maanden. Stel, je zou op 21 september je budgetten genereren, dan wordt er gekeken naar de maanden maart tot en met augustus. In deze zes maanden kijkt MijnGeldzaken Huishoudboekje wat je per subcategorie (bijvoorbeeld boodschappen of ziektekostenverzekering) hebt uitgegeven. Deze zes datapunten worden vervolgens met elkaar vergeleken en daarna in groepen ingedeeld. Hiervoor geldt de eis dat de waardes minder dan 20% uit elkaar liggen.

Nu kijkt MijnGeldzaken Huishoudboekje welke groep het grootste is. Daarvan wordt het gemiddelde ingesteld als je berekend budget.

Dus, stel dat onderstaande tabel je uitgavenpatroon voor boodschappen weergeeft:

 

Maart

April

Mei

Juni

Juli

Augustus

Boodschappen

200

110

100

205

195

200

In dit geval worden er twee groepen gemaakt (groep 1: 200, 205, 195 en 200, en groep 2: 110 en 100). Groep 1 is het grootst, daar wordt dan ook het gemiddelde van genomen en ingesteld als budget. Dit is € 200,00 ( (200 + 205 + 195 + 200 ) / 4 ). Als in meerdere maanden geen transacties in een bepaalde subcategorie zitten, dan wordt hier dus ook geen budget voor aangemaakt.

Nadat voor alle subcategorieën een budget is aangemaakt wordt het budget voor de categorieën simpelweg ingesteld als de som van zijn subcategorieën.