Rekeningen toevoegen

Als je start met MijnGeldzaken Huishoudboekje dan wordt eerst een kasboek aangemaakt. Hierin kun je kastransacties opnemen van contante betalingen van geld dat je uit de geldautomaat hebt gehaald bijvoorbeeld. (Wil je geen kasboek bijhouden dan kun je deze ook verwijderen.) Naast je kasboek voeg je nu je betaalrekeningen toe. Dit kan op twee manieren. PSD2 is daarvan de meest gemakkelijke en zorgt er ook voor dat je transacties optimaal gecategoriseerd worden. Bij handmatige import wordt ongeveer 50% van je transacties automatisch gecategoriseerd. Bij PSD2 is dat 90%. Daarnaast werkt deze methode straks ook met de app die in de loop van 2020 wordt geïntroduceerd. De PSD2 methode is niet gratis als je geen betaald abonnement hebt.

Betaalrekening toevoegen:

Klik je op de radartjes in het menu naast ‘Rekeningen’ dan krijg je het volgende scherm als je de eerste keer een rekening toevoegt. Heb je al een rekening dan kun je in het scherm dat verschijnt, rechtsboven aangeeft of je een nieuwe rekening wilt toevoegen via:

  1. Automatisch via PSD2
  2. Handmatig via download en upload
Alle grote Nederlandse banken worden ondersteund door PSD2. Er komen regelmatig nieuwe banken bij. Via veel gestelde vragen tonen wij de complete lijst. Je kunt ervoor kiezen om bepaalde banken handmatig bij te werken en andere via PSD2. Het bijwerken via PSD2 kan altijd weer worden uitgezet waarna je dit handmatig kunt doen. Andersom geldt dit ook.

Rekening toevoegen

Keuze automatisch inlezen via PSD2

Kies je voor automatisch inlezen dan wordt er gekeken of deze mogelijkheid binnen je abonnement valt. Zo ja dan kun je deze activeren waarna je rekeningen bij diverse banken kunt toevoegen. Zit deze mogelijkheid niet in je abonnement dan wordt je gevraagd of je deze mogelijkheid wilt activeren tegen een vergoeding. Bij keuze voor PSD2 maken we gebruik van de PSD2 Service Provider Invers BV die onder toezicht staat van de Nederlandse Bank en wordt regelmatig gecontroleerd op veiligheid.

Rekening toevoegen

Bij de Service Provider geef je aan van welke rekeningen je gegevens wilt inlezen. Bij de eerste keer dat je dit doet wordt ook de historie ingelezen. Hoeveel historie dat is, is afhankelijk van de bank en het type abonnement. Bij Brons en gedurende je Proefabonnement PLUS is dat 3 maanden historie. Vanaf een koper abonnement minimaal 1,5 jaar. Wil je opnieuw historie inlezen dan zal je eerst je toestemming van de bank moeten verwijderen (2) en dan weer moeten toevoegen (1). Alleen bij het toevoegen wordt de transactiehistorie namelijk door de banken aan ons doorgegeven. Als al je rekeningen zijn toegevoegd dan kies je voor toestemming afronden (3). Daarna worden de transacties opgehaald gecategoriseerd en verwerkt voor een analyse in MijnGeldzaken.nl.

Rekening toevoegen

Na het inlezen worden al je gegevens weer verwijderd bij Invers. Er worden daar dus geen persoonlijke gegevens van je bewaard.

Keuze voor handmatig inlezen

Kies je voor deze optie dan dien je eerst het bestand te downloaden bij je bank en daarna te uploaden in MijnGeldzaken.nl. Na je keuze voor handmatig kies je je bank. Instructies hoe je het bestand bij je bank moet downloaden staat dan in beeld. Bij iedere stap zie je meestal ook een plaatje met nadere uitleg. Sla het bestand dat je download op en open het NIET. Het opgeslagen bestand kun je uploaden in het scherm dat je krijgt nadat je hebt aangegeven dat je hebt bestand hebt gedownload. Gedownloade bestanden kun je meestal terugvinden in de map download op je pc.

Rekening toevoegen

Wat wil je doen?