Handmatig toevoegen

Als je je rekening niet automatisch kunt of wilt toevoegen, dan kan dat handmatig. Eerst haal je je transactiebestanden op bij je bank. Vervolgens voeg je je rekeningen toe in MijnGeldzaken Huishoudboekje, waarbij je direct je transactiebestand importeert.

Bij MijnGeldzaken Huishoudboekje kun je alle gegevens (transacties) van verschillende banken op één plek samenbrengen. Ook kun je voor contante betalingen een kasboekrekening aanmaken.

MijnGeldzaken Huishoudboekje ondersteunt bijna alle banken in Nederland. Ook een aantal van de grootste banken van België ondersteunt MijnGeldzaken Huishoudboekje, hoewel wij geen officiële ondersteuning bieden voor de Belgische markt. Op de pagina Bankgegevens klaarzetten vind je een overzicht van alle banken.

Je begint met het klaarzetten van een bestand vanuit je bank. Dit bestand gebruikt MijnGeldzaken Huishoudboekje de eerste keer om een bankrekening in MijnGeldzaken Huishoudboekje in te richten en je eerste mutaties daar te importeren. Daarna kun je ervoor kiezen om de mutaties regelmatig bij te werken.

Inhoud

Stap 1. Banktransacties klaarzetten

  1. Log in bij je bank.
  2. Haal je transacties op.

    Per bank en instantie hebben wij instructies gemaakt hoe je je transacties uit internetbankieren haalt. Door te klikken op de link van jouw bank hieronder, vind je per bank de instructies voor het downloaden van jouw transacties. (let op: niet voor elke bank zijn er instructies)

    Nederland

     

    België

     

     

     

     

     

    ABN-Amrobank

    Argenta

    ASN-Bank

    AXA Bank

    AP_logo_ING

    ING

    AP_Logo_Belfius

    Belfius

    Rabobank

    BNP Paribas Fortis

    SNS Bank

    Delta Lloyd

    Aegon

    AP_logo_ING_B

    ING

    Argenta

    KBC Bank

    Bank of Scotland

    Keytrade Bank

    DHB-Bank

    AP_Logo Crelan

    Crelan

    AP_Logo_Fortis

    Fortis

     

     

    Friesland Bank

    Overig

     

    van Lanschot

    PayPal

    LeasePlanBank

    NS OV

    Moneyou

    OV Chipkaart

    NIBC Direct

     

     

    Regiobank

     

     

    Triodos Bank

     

     

    AP_logo knabbank

    Knab bank

     

     

    Staat jouw bank er niet tussen? Neem dan contact op met onze helpdesk.

  3. Plaats het gedownloade bestand met transacties op een makkelijk toegankelijke plaats.

    Je kunt hiervoor een aparte map op je PC maken, bijvoorbeeld: "Mijn documenten/MijnGeldzaken Huishoudboekje transactiebestanden".

Let op:

Stap 2. Bank kiezen

  1. Klik op AP_Rekening_Nieuw.
  2. Klik op AP_Rekening_nieuw_2.
  3. Selecteer een van de "grootbanken" of vul de omschrijving van je bank in.

    AP_Account_New_1

  4. Klik op de bank waarvan je een bankrekening wil toevoegen aan MijnGeldzaken Huishoudboekje.

    Nadat je een bank hebt gekozen zie je in de linkerkolom, als we het weten, de stappen die je moet doorlopen om jouw transacties te downloaden. In de rechterkolom zie je wat je te zien krijgt in de bijbehorende stap.

    Onderstaand het scherm bij de handmatig toevoegen van de ASN Bank.

    AP_Account_New_2

  5. Klik op AP_account_new04.
  6. Volg de instructies en aanwijzingen van je bank op om transacties te downloaden en in een bestand te plaatsen.

    Je mag het gedownloade bestand NOOIT openen voordat je de transacties hebt verwerkt. Als je dit wel doet, dan zul je in de meeste gevallen de transacties opnieuw moeten downloaden.

Stap 3. Bestanden selecteren

Als je transacties zijn gedownload, dan kun je de mutaties in MijnGeldzaken Huishoudboekje gaan verwerken.

  1. Klik op: AP_Account_New_3

    Nu kun je jouw transacties verwerken.

  2. Klik op AP_Bestanden toevoegen 1.

    Er verschijnt een windows-menu:

    AP_Bestanden toevoegen 2

  3. Selecteer het bestand dat je wilt importeren.

    Je kunt ook het bestand importeren dat je als back-up hebt aangemaakt in het verleden.

  4. Klik op AP_Bestanden toevoegen 3

    Als er geen problemen zijn geconstateerd en de actie is correct uitgevoerd zie je de volgende boodschap verschijnen:

    AP_Bestanden toevoegen 4

    Als de melding een foutboodschap bevat, dan is er geen goed bestand aanwezig. Een oplossing is vaak dat je Adobe Flash Player updatet. Als je het bestand eerder hebt geopend wil een hernieuwde download ook nog wel eens helpen.

  5. Klik op AP_Bestanden bijwerken 5.

Stap 4. Rekeningen toevoegen

Het bestand is direct ingelezen en verwerkt. Je ziet de nieuwe bank in het overzicht van bankrekeningen:

AP_Account_New_5

Je kunt eventueel het bankrekeningnummer wijzigen in een zelf gekozen omschrijving. Bedenk hierbij dat de naam "Bank" niets zegt als je meerdere bankrekeningen hebt, maar alles als je maar één bankrekening hebt.

Als er meerdere bankrekeningen aanwezig zijn filtert MijnGeldzaken Huishoudboekje op eventuele dubbele transacties. Ook meerdere bankrekeningen in één exportbestand, mocht dit voorkomen, zijn uit elkaar gehaald.

MijnGeldzaken Huishoudboekje herkent bij automatisch inlezen van transacties via PSD2 ongeveer 90% van de transacties. Bij handmatig inlezen is dit gemiddeld ongeveer 60% van alle transacties. Via eigen importeerregels kun je dit verhogen.

Als je vaak geld van je betaalrekening naar je spaarrekening en andersom overmaakt, kan MijnGeldzaken Huishoudboekje deze transacties automatisch uitschakelen.

Let op:

Vergeet niet je saldo te controleren! Door valutering en reservering van banken kan het voorkomen dat MijnGeldzaken Huishoudboekje een mutatie teveel of te weinig toont.